BRC-LPG-sequent-systeem

BRC multipoint Sequent LPG systeem

Sequentieel LPG gasinjectie systeem
 
Met als basis de jarenlange ervaring van M.T.M. op gebied van ontwerp en productie van autogas- en aardgas injectiesystemen in dampfase, is er nu het nieuwe BRC multipoint sequentieel gestuurde LPG systeem dat op dit moment kan worden beschouwd als de absolute top in techniek op het gebied gasinjectiesystemen (dampfase) voor verbrandingsmotoren met een geregelde ontsteking.
 
Het nieuwe BRC LPG systeem is het resultaat van M.T.M.'s commitment om aan de technische eisen te voldoen van de huidige en toekomstige generaties voertuigen. Het BRC LPG systeem voldoet niet alleen aan de uitlaatgas emissie eisen maar is, volgens voorschriften en de laatste Europese normen, ook nog eens volledig integreerbaar met het on board diagnose systeem (EOBD)
 
 
M.T.M. speelt in op de laatste technologische ontwikkelingen d.m.v. een LPG systeem dat is gebaseerd op elektronische injectoren (reeds getest en gebruikt door diverse automobielfabrikanten) om derhalve een betere integratie te bewerkstelligen van elektronica en communicatie (middels K-serial line en CAN BUS) en van de mechaniek en brandstofdynamiek van het voertuig.
 
De opbouw van het BRC LPG systeem
Het BRC multipoint sequentieel LPG injectie systeem bestaat uit componenten die voldoen aan de standaard van automobiel fabrikanten, zoals:
 
* LPG vulnippel
* LPG tank
* LPG slangen en leidingen
* Gasafsluiter
* LPG verdamper/drukregelaar type 'GENIUS'
* LPG injectoren
* Rubber slangen
* Brandstofkeuze schakelaar met inhoudsaanduiding
* Gasdruk-, temperatuur en Mapsensor
* LPG niveaumeter
 
Verder is het BRC LPG systeem gebaseerd op enkele innovatieve producten om de veiligheid te vergroten en om nieuwe functies mogelijk te maken:
 
* 'Europa multivalve LPG tank of het Nederlandse 4-gats LPG tank
* ECU
* Brandstofgalerij

BRC Injectoren

Hier vindt u BRC M.T.M. injectoren van diverse maten (Blauw, Oranje Geel) en van het Oude of Nieuwe type.

Achtergrond informatie m.b.t. probleem met gasinjectoren:

In de meeste gevallen wordt het probleem veroorzaakt doordat de injectoren vervuild zijn met paraffine (oliën en vetten vanuit het LPG). Het drooggasfilter dat voor de injectoren zit moet er voor zorgen dat de injectoren niet snel vervuilen. Dit filter raakt op den duur verzadigd en moet dus tijdig vervangen worden. Als het filter niet wordt vervangen, zullen de paraffine niet meer worden afgevangen en in de injectoren terecht komen.
Het is niet zo dat de injectoren gaan lekken of niet meer open gaan. Maar de openings- en sluitingstijd kloppen niet meer. De injectoren blijven langer openstaan dan eigenlijk zou moeten, waardoor er te veel brandstof wordt gedoseerd. (te rijk mengsel = hoog CO)
De injectoren gaan dan afwijken, met name bij korte injectietijden (lage motorbelasting). De motor gaat rommelig lopen en er ontstaan te grote onderlinge verschillen tussen de injectoren. Reinigen van de injectoren heeft vaak geen zin, want er is vaak te veel slijtage in de injector opgetreden, waardoor de geleiding van de plunjer (afdichtdisk) niet meer de juiste passing heeft. De plunjer gaat dan niet meer soepel op en neer.

Als de injectoren worden vervangen zonder het filter te vervangen, zullen ook de nieuwe injectoren weer snel vervuilen.

LET OP!:
Als je NIET ALLE injectoren vervangt, is er veel kans op onderlinge verschillen tussen je nieuwe en oude (vervuilde) injectoren, waardoor de motor nog steeds slecht zal draaien en het zelfs zo kan lijken dat de nieuwe injectoren niet goed zouden zijn. Alle injectoren worden met min of meer dezelfde injectietijd aangestuurd (gezamenlijke Lambda waarde). De oude injectoren zullen meer gas doseren dan de nieuwe injectoren bij korte injectietijden, want deze zijn door vervuiling en slijtage onnauwkeurig geworden. Doordat het gemiddelde mengsel in de uitlaat nog te rijk is, zal het motormanagement de injectietijd verkorten, waardoor de nieuwe injectoren minder gas gaan leveren. Dit zal met name merkbaar zijn bij lage motorbelasting (stationair) en veel minder merkbaar zijn bij hogere motorbelasting (dus bij gaspedaal verder ingedrukt).

 BRC Injectoren IN03 oude Type

 BRC Injectoren MY09 Nieuw type

BRC MTM IN03 Normal Blauw (Oude Type) LPG-injector BRC MTM IN03 Normal Blauw MY09 LPG-injector

Voor BRC M.T.M. dampgasinjectie systemen.

Goedkeuring: LPG E13 67R-01 0223 - CNG E13 110R-000041
Type en Variant: IN03 Normal Blue (Oude type tot 2009)
BRC-Code: 09SQ99020001G
 
Geschikt voor de onderstaande gassystemen:
 
- BRC Sequent tot 2009

Meer info en ga naar de Webshop.

 Voor BRC Sequent dampgasinjectie systemen.
 
Goedkeuring: LPG E13 67R-01 0223 - CNG E13 110R-000041
Type en Variant: IN03 MY09 Normal Blue (Nieuw type vanaf 2009)
BRC-Code: 09SQ99020021
Geschikt voor de onderstaande gassystemen:
 
- Sequent 32 OBD
- Sequent Direct Injection
- Sequent Plug&Drive MY10

Meer info en ga naar de Webshop.

 BRC Injectoren IN03 oude Type  BRC Injectoren MY09 Nieuw type
BRC MTM IN03 Max Oranje (Oude Type) LPG-injector BRC MTM IN03 Super Max Oranje MY09 LPG-injector

Voor BRC Sequent dampgasinjectie systemen.
 
Goedkeuring: LPG E13 67R-01 0223 - CNG E13 110R-000041
Type en Variant: IN03 Max Orange (Oude type tot 2009)
BRC-Code: 09SQ99020002G
 
Geschikt voor de onderstaande gassystemen:
 
- BRC Sequent tot 2009

Meer info en ga naar de Webshop.

Voor BRC Sequent dampgasinjectie systemen.
 
Goedkeuring: LPG E13 67R-01 0223 - CNG E13 110R-000041
Type en Variant: IN03 MY09 Max Orange (Nieuw type vanaf 2009)
BRC-Code: 09SQ99020022
Geschikt voor de onderstaande gassystemen:
 
- Sequent 32 OBD
- Sequent Direct Injection
- Sequent Plug&Drive MY10

Meer info en ga naar de Webshop.

 

BRC Injectoren IN03 oude Type  BRC Injectoren MY09 Nieuw type
BRC MTM IN03 Super Max Geel (Oude Type) LPG-injector BRC MTM IN03 Super Max Geel MY09 LPG-injector

 Voor BRC Sequent dampgasinjectie systemen.
 
Goedkeuring: LPG E13 67R-01 0223 - CNG E13 110R-000041
Type en Variant: IN03 Super Max Yellow (Oude type tot 2009)
BRC-Code: 09SQ99020003G
 
Geschikt voor de onderstaande gassystemen:
 
- BRC Sequent tot 2009

Meer info en ga naar de Webshop.

Voor BRC Sequent dampgasinjectie systemen.
 
Goedkeuring: LPG E13 67R-01 0223 - CNG E13 110R-000041
Type en Variant: IN03 MY09 Super Max Yellow (Nieuw type vanaf 2009)
BRC-Code: 09SQ99020023
Geschikt voor de onderstaande gassystemen:
 
- Sequent 32 OBD
- Sequent Direct Injection
- Sequent Plug&Drive MY10

Meer info en ga naar de Webshop.

Filter BRC M.T.M.

Vervang het drooggasfilter tijdig en regelmatig:
Een drooggasfilter gaat gemiddeld maximaal 20.000 km mee. Vervang het filter bij voorkeur eerder. Deze vervangingstermijn geldt voor een gemiddelde 4 cil. motor. Grotere motoren verbruiken meer gas, waardoor het gasfilter ook eerder aan vervanging toe zal zijn. Ook kan het zijn dat bij sommige tankbeurten het LPG zeer veel verontreiniging (met olie en vetten) bevat, waardoor het nodig is om het filter eerder te vervangen. Houdt hier rekening mee. Het tijdig vervangen / reinigen van het gasfilter is nodig om verontreiniging van het gassysteem en gasinjectoren te voorkomen.

Type en Variant: Filterelement 219-2
Referentie: BRC09SQ99010005, UFI 4600500, Sofima S6005G
Type Filter: Vervangbaar filterelement: Afdanken na gebruik
Vervangingstermijn: Max. 20.000 km
Afmetingen: Ø42 mm - Hoogte 57mm
Materiaal: Metaal glas met Glasfiber

BRC oem: o.a. Chevrolet Spark
Retrofit Gassystemen: BRC Sequent

 

Meer info en ga naar de Webshop.

 

  Filterelement BRC M.T.M. "FJ1 HE"  

 


        LPG Filter Drooggasfilter 12mm
Goedkeuring: E20 67R-010906 - 110R-000030
Type en Variant: F-781 12/12mm
Ø12mm aansluitingen op ingang en uitgang
Type Filter: Afdanken na gebruik
Vervangingstermijn: Max. 20.000 km
Afmetingen: Ø46 mm - Lengte 54mm - Totale Lengte: 100mm
Materiaal: Aluminium

BRC oem: o.a. Chevrolet Spark
Retrofit Gassystemen: BRC Sequent 1.0 - BRC Sequent 32 OBD - BRC Sequent Plug&Drive - BRC ALBA - BRC Sequent Direct - OMVL Sequent Direct - Zavoli - Bigas

 

LPG-Drooggasfilter Type F-781 12/12mm
 

 

Goedkeuring: E20 67R-010663 Class 2 E20 110R-000031
Type en Variant: F-779-B-d 12/12mm
Ø12mm aansluitingen op ingang en uitgang
Type Filter: Afdanken na gebruik
Vervangingstermijn: Max. 20.000 km
Afmetingen: Ø50 mm - Lengte 81mm - Totale Lengte: 126mm
Materiaal: Aluminium

BRC oem: o.a. Chevrolet Spark
Retrofit Gassystemen: BRC Sequent 1.0 - BRC Sequent 32 OBD - BRC Sequent Plug&Drive - BRC ALBA - BRC Sequent Direct - OMVL Sequent Direct - Zavoli - Bigas

LPG-Drooggasfilter Type F-779-B-d 12/12mm

 

Meer info en ga naar de Webshop.

Goedkeuring: E8 67R-018231
Type en Variant: F-750 12/12mm
Ø12mm aansluitingen op ingang en uitgang
Type Filter: Vervang filterelement na gebruikstermijn
Vervangingstermijn: Max. 20.000 km
Afmetingen: Hoogte: 120 mm Diameter: Ø65 mm
Materiaal: Kunststof

Toepasbaar op:
BRC oem: o.a. Chevrolet Spark
Retrofit Gassystemen: BRC Sequent 1.0 - BRC Sequent 32 OBD - BRC Sequent Plug&Drive - BRC ALBA - BRC Sequent Direct - OMVL Sequent Direct - Zavoli - Bigas
LPG-Drooggasfilter Type FL-750 12/12mm

Meer info en ga naar de Webshop.


 

BRC M.T.M. Verdampers

 

BRC Genius MB 800 LPG-Verdamper BRC Genius MB 1200 LPG-Verdamper

BRC Genius MB 800 LPG-Verdamper
Voor BRC M.T.M.dampgasinjectie systemen

en motoren tot 110 kW (150 PK) zonder Turbo.

BRC: Sequent (32 OBD) (Direct) (Plug&Drive), Alba (32 / Plus)
Chevrolet: Spark

Revisiesets

Meer info en ga naar de Webshop.

BRC Genius MB 1200 LPG-Verdamper
Voor BRC M.T.M. dampgasinjectie systemen

en motoren tot 120 kW (163 PK).

BRC: Sequent (32 OBD) (Direct) (Plug&Drive), Alba (32 / Plus)

Revisiesets

Meer info en ga naar de Webshop.

 


 

 
BRC Genius MB 1500 LPG-Verdamper  BRC Genius MAX 1500 LPG-Verdamper

BRC Genius MB 1500 LPG-Verdamper

Voor BRC M.T.M. dampgasinjectie systemen
en motoren tot 120 kW (163 PK).

BRC: Sequent (32 OBD) (Direct) (Plug&Drive), Alba (32 / Plus)

Revisiesets

Meer info en ga naar de Webshop.

 

BRC Genius MAX 1500 LPG-Verdamper
Voor BRC M.T.M. dampgasinjectie systemen
en motoren tot 230 kW (312 PK).

BRC: Sequent (32 OBD) (Direct) (Plug&Drive), Alba (32 / Plus)

Revisiesets

Meer info en ga naar de Webshop.

 

 


NGK Platina Power Bougies in de www.bougiewebshop.nl

Functies
De aansturing van de brandstof verrijking tijdens het rijden op gas wordt gedaan door de originele benzine ECU (systeem in serie) Het gas injectiesysteem vertaald slechts het signaal van de benzine injectoren naar de gasinjectoren. Op deze wijze blijft, tijdens het rijden op gas, de benzine ECU onveranderd de systeem-diagnose uitvoeren (uiteraard zijn dan wel de benzine injectoren uitgeschakeld) en blijft het OBD systeem functioneren zoals het hoort zowel tijdens het rijden op gas als op benzine. Het berekenen en vertalen van het benzine injector signaal en timing gebeurt via algoritmes die er uiteindelijk voor zorgen dat de gasinjector inspuit in de zelfde cilinder als de corresponderende benzine injector.
 
Let op, de LPG-ECU meet de gasdruk naar de LPG-injectoren en past de gasinjectie timing aan afhankelijk van de gemeten waarde. De ingespoten hoeveelheid LPG wordt dus niet beïnvloed door kleine drukverschillen waardoor een precieze calibratie van de drukregelaar niet is vereist.
 
Omdat het BRC gassysteem in serie werkt met het benzinesysteem, blijven alle originele afstellingen en programmeringen van de automobielfabrikant in werking en worden als het ware 1 op 1 gekopieerd tijdens het rijden op gas . Denk hier aan bijvoorbeeld toerenbegrenzer, decelleratie onderbreking, controle van uitlaatgassen, vol-last en stationair draaien.
 
Veranderingen door gebruikelijke ouderdom slijtage op benzine en gas in de motor worden ondervangen door de zelflerende signalen van het toerental en Mapsensor te gebruiken. Op deze wijze garanderen wij u dat het BRC LPG gasinjectiesysteem zich zelf aanpast aan veranderende omstandigheden van het betreffende voertuig.
 
De eerste testresultaten m.b.t. uitlaatgas emissie zijn behaald met een Fiat Doblò (EuroIII) op autogas. Het testresultaat was, inclusief de slijtage factor van de katalysator, vergelijkbaar met die van de Euro IV limiet.
 
De compatibiliteit van het BRC LPG gasinjectiesysteem met het originele OBD systeem wordt gewaarborgd door de seriële schakeling en het gecompliceerde diagnosesysteem van sensoren en actuators van de LPG-ECU. Bij het in de fout gaan van origineel component zal de benzine ECU dit registreren en melden aan de bestuurder. Mocht het gassysteem in de fout gaan dan zal de gas ECU, na het lokaliseren, direct en automatisch overschakelen naar benzine. Zo wordt de kwetsbare katalysator beschermd en zullen de uitlaatgas emissies niet boven de norm komen, ook zullen andere componenten niet onnodig worden beschadigd. Met andere woorden het voertuig zal onder alle omstandigheden ten allen tijde binnen de OBD norm en observatie blijven. Het automatisch overschakelen van gas naar benzine zal aan de bestuurder kenbaar gemaakt worden middels een optisch of akoestisch signaal. Het is dan ook niet nodig om het overschakelen via de OBD kenbaar te maken omdat het voertuig simpelweg binnen alle gestelde OBD normen blijft.
 
Het BRC LPG systeem schakelt tevens automatisch over naar benzine als de gastank leeg raakt. De bestuurder kan dus beide handen aan het stuur houden en hoeft niet onnodig zelf de brandstofkeuze schakelaar te bedienen tijdens het rijden. Het leeg raken van de LPG-tank wordt gedetecteerd door de gas ECU die constant de druk op de injectoren meet.
 
Het overschakelen gebeurt middels K-line of Bus CAN. Het BRC LPG gassysteem wordt dus in het OBD systeem aangesloten ten einde een specifiek OBD systeem te creëren voor het rijden op gas.
 
De voedingscapaciteit is meer dan 30kW per injector en maximaal 8 injectoren kunnen worden aangestuurd, tot een motorvermogen van 240kW (326pk) Ook kunnen voertuigen met turbo of een andere vorm drukvulling zonder problemen worden omgebouwd.